vrijdag 21 januari 2022

Vis uit de 'Woestduijn' in 'Poe in de polder'

Onlangs verscheen POE IN DE POLDER,  een verhalenbundel van EdgeZero, geïnspireerd op het werk van Edgar Allan Poe (1809-1849). Vierentwintig schrijvers, meest Nederlands, aangevuld met twee Amerikanen en een Zweed, hebben zich laten inspireren door de grootmeester en in deze bundel hun eigen verbeelding laten spreken. Ik schreef voor de bundel het verhaal 'De Vis', waarin we als door een vervormde lens kijken naar de befaamde mensenredder Frans Naerebout en een in het Zeeuws Museum (Middelburg) te bekijken vis, afkomstig uit de in 1779 voor de kust van Walcheren vergane Woestduijn, waarvan Naerebout 81 opvarenden wist te redden.


Bij het verhaal hoort een fraaie illustratie door medeauteur en beeldend kunstenaar Tais Teng, die ook de omslag ontwierp.

Uit de flaptekst: "Uit ons mistige verleden reiken de verhalen en gedichten van Edgar Allan Poe bijna twee eeuwen de toekomst in om ons te verleiden met zijn schitterende poëzie, te verbazen met zijn mysterieverhalen en te laten griezelen met zijn Gotische horror."

De bundel bevat verhalen of gedichten van Roderick Leeuwenhart, Johan klein Haneveld, Kelly van der Laan, Dick van der Bij, Tais Teng, Laura Scheepers, Maarten Luikhoven, Django Mathijsen, James Ward Kirk, Jan J.B. Kuipers, Frank Roger, Bart de Wolf & Marc Huyge, Anaïd Haen, Rich Orth, Wouter van Gorp, Michael Blommaert, Jaap Boekestein, Joost Uitdehaag, Abram Hertroys, Debby Willems, Edward van Egmond, Eowen Valk, Jean-Paul Colin, Rickard Berghorn, Mike Jansen.

€ 12,95, e-boek € 3,08, bestellen bij Amazon of bol.com.

*

" Die avond stormde Narebout bij ons binnen. Dat was zeer ongewoon. Hij bleef hijgend staan voor de keukentafel, zijn ogen opengesperd in afschuw en verontwaardiging. 

‘Waar is hij!’ riep hij schor tegen moeder. ‘Waar is Ligthart!’ 

Moeder zat in de rieten stoel bij het venster, koortsig als altijd. Ze daalde af van de trappen van haar droomachtig schouwen en staarde niet-begrijpend naar de gebogen gestalte van de bezoeker, met zijn grauwe, nog altijd volle bos haar en zijn vettige jak met de dubbele knopenrij. 

‘Hij is weg!’ mompelde Narebout verslagen. ‘De vis. Hij is weg.’ "

(Fragment uit 'De vis')


De vis, coll. Zeeuws Museum, Middelburg. Foto H.M.D. Dekker

**

Lees ook: HOUTEN TROUW, verhalen (Verschijnsel)


‘De aarde is de enige vreemde planeet’, aldus een themanummer van Wonderwaan dat Jan J.B. ­Kuipers ooit samenstelde. Het geldt ook voor Houten trouw. Alle verhalen zijn gebonden aan onze eigen vertrouwde, onberekenbare planeet: licht surreële vertellingen, van bijdragen aan de Karelepiek en Beowulfcyclus tot het roemruchte popfestival van Kralingen in 1970. Wat is de charge van de herten? Wat had ouwe Emmergi te maken met de brand van het pakhuis? Hoe bereik je het meer van Kitesj? Waar bleef het hoofd van koningin Cynethryth? Klemmende vragen, die doorgaans naar nieuwe, ­labyrintische verschieten voeren. Gelukkig wijzen talloze nieuwe personages de weg in deze collectie, maar ook vertrouwde karakters zoals de onverwoestbare doctor Buguraz. En op de achtergrond brengt het Biosofisch Instituut onvermoeibaar de werkelijkheid in kaart. 
Kuipers is vergeleken met uiteenlopende schrijvers als Jorge Luis Borges en R.A. Lafferty. Met Borges heeft hij de verlicht ­filosofische inslag gemeen, met Lafferty de verhalen waarin schaduwen groter zijn dan hun personages. Licht en schaduw – het doek gaat op!

Een gruwelmoord en dito straf in Sluis, 1769

Onlangs schreef ik voor mijn PZC-rubriek ‘Sporen in de delta’ een aflevering over de opmerkelijke waterstaatkundig ingenieur (en veel meer) ...