zaterdag 2 januari 2016

Druk jaar voor schrijver Jan J.B. Kuipers


Zelfs voor Jan J.B. Kuipers was 2015 een druk jaar. Er verschenen maar liefst drie boeken van zijn hand: De Beeldenstorm, 111 plekken in Zeeland die je gezien moet hebben en Der Kaiser!. Tussendoor maakte hij ook nog een historische inleiding voor Beveland, hart van Zeeland. “Ik ben een generalist. Dat spreekt in mijn voordeel.”

door EUGÈNE DE KOK
Bron: Bevelandse Bode, 25 november 2015 (bew.)

De website van deze krant vindt u hier.

Denk niet dat de schrijver uit Kattendijke in de laatste maanden van het jaar even moet bijkomen van alle werkzaamheden. Volgend jaar verschijnt er alweer een jeugdboek van hem over Romeins Domburg. Ook is hij bezig met een boek over Karel de Grote, één van de grote heersers in de vroege middeleeuwen. “Daar weet ik wel het een en ander van, maar dat laagje kennis ben ik nu aan het uitdiepen om er een mooi boek van te maken. De tijd van Karel de Grote vind ik fascinerend. Zelf leer ik er ook weer veel van. Dat maakt het werk aan dit soort boeken zo leuk”, zegt Kuipers in zijn woning in Kattendijke. “Ik moet een onderwerp interessant vinden, wil ik er over kunnen schrijven.”

Zo was het ook met Der Kaiser! Glorie en ondergang van Wilhelm II (€ 19,95), het boek dat sinds begin november in de winkels ligt. Kuipers was druk bezig met De Beeldenstorm (€29,95) voor Walburg Pers en 111 plekken in Zeeland die je gezien moet hebben (€ 14,95), een uitgave van Thoth in Bussum, toen hij begin dit jaar de vraag kreeg of hij een portret wilde maken van de laatste Duitse keizer, die na de Eerste Wereldoorlog vluchtte naar Nederland en daar in 1941 in ballingschap stierf. “Ik heb er wel even over nagedacht of ik het moest doen. Het was al druk genoeg, maar het is zo’n leuk onderwerp. Die Wilhelm II was een ontzettend verknipt persoon. Aan de ene kant was hij meedogenloos en militaristisch, aan de andere kant bijna vrouwelijk. Zo ontwierp hij zelf deels uniformen, insignes en dergelijke. Het was een soort operafiguur. Ook van Wilhelm II wist ik wel het een en ander,” zegt de voormalig geschiedenisstudent, “maar ook hierbij kwam er weer veel naar boven. De tijd van Bismarck zat bijvoorbeeld wel ergens in mijn brein, maar dat haal je door je in die periode te verdiepen weer naar boven.”

Kuipers heeft zijn opvoeding, gloriejaren, de periode tijdens de Eerste Wereldoorlog en vlucht van Wilhelm II naar Nederland uitvoerig beschreven. Het verhaal is verrijkt met tientallen prachtige foto’s en illustraties. “Het is een echt publieksboek. De papieren uitgaven staan al jaren onder druk. Vroeger zorgden een paar bestsellers bij uitgevers voor een brede lijn van andere boeken, maar die tijd is voorbij. Ze kiezen nu meestal voor veilige onderwerpen, zoals de Eerste Wereldoorlog die volop in de belangstelling staat. Ik denk dat er voor dit soort mooie publieksboeken zeker nog een markt is.” Dat heeft Kuipers’ verhaal over de VOC, verschenen in 2014, wel bewezen. Ook dat was een rijk geïllustreerd publieksboek, uitgegeven door dezelfde uitgever als Der Kaiser! Mede dankzij grote advertenties in landelijke dagbladen, voor en tijdens Sail Amsterdam, is het uitverkocht en wordt in 2016 herdrukt. “Die landelijke aandacht was leuk. En het werkt, blijkbaar.”

Dwangneurose?


Mede door het succes van De VOC. Een multinational onder zeil, 1602-1799 (€ 24,95 )en de vervolgopdrachten die daaruit voortkwamen, zit Kuipers’ agenda voorlopig bomvol. Niet erg, vindt hij. “Het schrijven is een positieve dwangneurose. Ik ga elke dag achter mijn laptop zitten en begin dan te schrijven, urenlang. Dat vind ik helemaal niet erg.” Toch merkt hij dat hij voor fictie en poëzie, genres waarin hij in het verleden ook veel heeft gepubliceerd, minder tijd heeft. Jammer, maar het zij zo. “Aan mijn historische roman Kleine Leviathan heb ik met tussenpozen tien jaar gesleuteld. Het voelde alsof dat er echt uit moest. Zo’n gevoel heb ik op het moment niet. Van het schrijven van non-fictie heb ik ook de meeste inkomsten. Het is nu dus vooral doorgaan.”

De Beeldenstorm en Der Kaiser! zijn beide verschenen bij Walburg Pers. ISBN respectievelijk 978 94 6249 030 7 en 978 94 6249 093 3.

Waterval bij Dow


Voor het boek 111 plekken in Zeeland die je gezien moet hebben verdiepte Jan J.B. Kuipers zich weer eens in zijn eigen provincie. “En ook daar leer ik van”, zegt hij. “Je komt op plekken waar je nog nooit bent geweest.” Tussen de 111 plekken zitten veel onverwachte blikvangers. Zo wilde Kuipers per se de waterval bij Dow Benelux in het boek. “Ik kende hem van een foto, maar je komt er als gewone inwoner nooit. Dat industriële landschap is kenmerkend voor Zeeland, maar tegelijkertijd heel a-typisch.” De teksten van Kuipers gaan in het boek hand in hand met foto’s van Heleen Dekker. 111 plekken in Zeeland die je gezien moet hebben’ is uitgegeven door Thoth. ISBN: 978 90 6868 680 7. 

De koelwateruitlaat bij Dow (H.M.D. Dekker).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De koning die Schiedam wilde bombarderen

Koning Gorilla of Willem de Goede? De eerstgenoemde bijnaam van Willem III (1817-1890) is bekender en niet voor niets. Willems leven werd ge...